فنون

7 أشياء تتعلمها من مسلسل “Game of Thrones”

7 أشياء تتعلمها من مسلسل “Game of Thrones”

الستات اللي بتحكم العالم

مهما بان لك ان الأمراء و الملوك المتحكمين في صراع العروش , الا ان الحقيقة الست هي اللي بتحرك الأحداث فعليا سواء بشكل مباشر أو غير مباشر , عندك الساحرة “ميليساندري” وهي بتجر الملك “ستانيس” لهلاكه، و الملكة “سيرسي لانستر” وهي بتتحكم في مجرى جميع الأحداث من خلال أبنائها، و “كاليسي” وهي بتجمع المحاربين والجيوش وتحكم المدن عشان ترجع عرش أبوها، حتي “آريا ستارك” العيلة الصغيرة بتتعلم مهارات مختلفة عشان تنتقم لمقتل أبوها .

 

718359cb-aa0e-406c-abd6-484fdb1b4f28

التمويل القائم علي الديون أكبر مخاطرة

اعتماد أي مؤسسة أو دولة علي مصدر واح للتمويل , ألا و هي الديون , هيخليك دايما تركع للدولة اللي بتستلف منها , وكلنا شوفنا اللي حصل مع الملك روبرت باراثيوم ملك الممالك السبع في الجزء الأول من المسلسل، وازاي أنه نتيجة لاستدانته لكمّ هائل من الديون من أغنى رجل في قارة ويستروس، تايون لانستر، أصبحت الأسرة دي متحكمة فيه وفي قراراته بشكل كبير حتى أنهم كانوا وراء قتله .

cec5d4da-2f40-49ab-9658-6efe4eb173e7

المراهقون والأغبياء لو امتلكوا سلطة واسعة هتحصل كوارث

بشكل عام أي حد بيمتلك سلطة بدون رقيب أو محاسب هيتحول لديكتاتور يدمر نفسه قبل شعبه . مابالك لو كان الديكتاتور ده شاب مراهق ! و الدليل علي كده “الملك جوفري” الشخصية في المسلسل اللي احتفل الملايين في العالم بموتها في نهاية إحدى حلقات المسلسل، مش كده وبس ده حاول بعض متابعي المسلسل الاعتداء على الممثل “جاك جليسون” واللي كان بيقوم بدور جوفري نتيجة تأثرهم وكرههم الشديد لشخصيته في المسلسل .

8db245a0-b772-4643-b636-38bd6c2ca477

لا تثق في كل المستشارين السياسيين

مفيش حد أقدر على توريطك وخداعك كمسؤول سياسي ملوش ولاء إلا لمصالحه الخاصة و مش بيشور عليك إلا بما سيعود عليه من فايدة ،ودول في المسلسل كتير, لكن أبرزهم كان “اللورد بيليش” هذ الراجل اللي ورط نيد ستارك، وكان سبب رئيسي في قتله بخيانته له.

7dfaa7b2-1fc4-4995-8d55-fbab954e3df7

 

ممكن تلعب بورقة الدين، لكنك مش هاتفوز للأبد !

من ساعة موت روبرت باراثيوم و بيحاول أخوه “ستانيس” الحصول على حقه في العرش من بعده عن طريق الكاهنة ميليساندري، اللي بتسعاده بالفعل على قيادة شعبه من خلال الأوهام والخرافات التي تبثها وتنشرها فيهم. إلا أن الأوهام دي هي اللي بتعجل بهلاك ستانيس.

2026898f-26c3-4833-a189-79dfea2b04ac

مفيش شرعية من غير قوة تحميها .

بعد موت روبرت بارثيوم بيحصل نيد ستارك على ورقة من روبرت تفيد أن الملك وصاه بالحكم وتولي العرش لغاية ما يوصل ابنه للسن المناسب للحكم، ولما بتطلب سيرسي لانستر الورقة من نيد، تقرأها، و تقطعها ، وتقول لنيد ما معناه: ليس هناك ما يثبت أي شيء مما تقول الآن. وبالفعل يتم القبض على نيد ستارك الغلبان بعد ما يتقتل كل رجالته، ويتم إعدامه، وده لأن نيد ستارك ماعبش سياسة، تصور أن مجرد ممكن تمكنه من العرش

3c866b79-a831-46c4-9255-9d9aae827ccc

السياسية هي مصلحة الشعب

وده اللي أكده تيريون لانستر للمقاتلين ولأهل مدينة كينجز لاندينج أثناء معركة بلاك ووتر أبرز معارك المسلسل لما قال :
(إننا لا نقاتل من أجل الملك، ولا في سبيل المملكة، لا نقاتل من أجل الشرف، ولا في سبيل المجد، وبالطبع ليس من أجل الثراء، حيث أننا لن نحصل على أي من تلك الأشياء، لكن جيش ستانيس على الأبواب، وإذا دخل سيحرق مدينتكم، فدعونا نذهب لنقاتلهم.)

b41ac0f7-5fa4-4443-89a0-820f6e9da68c

اقرأ أيضا :

10 أشياء لن يفهمها سوى عشاق مسلسل “صراع العروش”

أبطال مسلسل صراع العروش وشكلهم قبل المسلسل

هل ستقتل “أريا ستارك” الساحرة “ميليساندرا” فى الموسم السابع

أشياء ننتظرها فى الموسم القادم من Game Of Thrones

ذئاب مسلسل “صراع العروش ” حقيقة وليس أسطورة

من هو بطل مسلسل لعبة العروش ؟ إحصائيا ؟

جون سنو يعتذر لمتابعي Game of Thrones

Game Of Thrones الحلقة الأخيرة تسجل رقم مشاهدة قياسى

لماذا حقق مسلسل Game of Thrones كل هذا النجاح ؟ فيديو

اضغط للتعليق

اضف تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

الأكثر قراءة

ميديا ارابيا هو موقع ترفيهى متخصص فى نشر الاخبار الهادفة و الحصرية و الترفيهية و يسعى الموقع لتوفير بيئة تفاعلية و معلوماتية و توفير ربح للناشرين العرب من اجل محتوى فريد من نوعه على شبكة الانترنت.

جميع الحقوق محفوظه ل ميديا ارابيا احدى مواقع شركة Prime MS Limited

للأعلى